mandag den 6. juni 2005

Velkommen til Island - en kriminell grillfest venter

Lördagen den 23. juli bli'r der en kriminell grillfest på Island. Programmet er ikke klart, og for at være helt ærlig, så bli'r det vel aldrig klart - jeg tror vi kan grille og more os uden program. Men her er det, som står fest: Lördag, 23. juli, hjemme hos mig (Engjavegur 8, 270 Mosfellsbær, Island...), når som helst efter kl. 16.00: Vi træffes, åbner en öl eller to - nogle vil vel åbne en flaske vin - snakker, fyrer op i kolerne og griller lammeköd/svineköd/kylling/hesteköd/nötkött (det sidstnævnte måtte jeg bare skrive på svensk, det er så et fantastiskt ord - nötkött...) og kartofler, naturligvis. Så spiser vi. Og drikker lidt mere. Og måske spiser lidt mere. Og drikker lidt mere. Hörer musik. Og taler sammen. Ind i natten.
Hvis vejret (og naboerne) tillader, så sidder vi ude i haven, ellers söger vi ly inde hos mig. Jeg byder desværre ikke på noget udenfor kolerne, huset, måske lidt salat og kartoflerne, naturligvist. Og vand, masser av vand. Og overnatning, for dem som har lyst til at overnatte, og frokost til dem også, naturligvist. Orangensaft, kaffe og toast med ost... måske yoghurt, vi får se. Men köd og alkohol må hver og en ta' med for sig. It's a BYO-party, som de i Australien siger, Bring-Your-Own.
Jeg har plads for mindst 12 - 14 gæster som vil overnatte, d.v.s. hvis de er villige til at sove 2 - 3 - 4 i samme værelse. Og haven er stor, hvis nogen vil ta' sit telt med.
Selv om jeg ikke er alt for optimistisk, at alt for mange kollegaer fra de andre Nordiske land vil vise sig til festen, så må jeg - og vil jeg - understryge at alle er hjertelig velkomne, og jeg håber at I ikke tror, at dette er nogen skæmt - jo flere, desto bedre! Jeg kan meget gerne göre indköberne for jer, hvis I kommer fra Finnland, Norge, Sverige eller Danmark. D.v.s. jeg köber gerne ködet for jer, men det er bedst hvis I köber jeres alkohol i Duty-Free butikken i Island - ja, man kan köbe alkohol i Duty-Free butikken når man kommer til Island, og det er billigere end i alle de andre, nordiske Duty-free butikker.
Hvis I har altid önsket jer at komme til Island, så gör det! Kom endelig!
Kig ind på Icelandair's danske, norske, finske, eller engelske website (av en eller anden grund er den svenske website på engelsk...) eller på Iceland Express's website, for tilbud...
Som sagt, så kan I gerne overnatte hos mig, mindestens natten til söndag, men jeg kan også rekommendera Reykjavík's Vandrarhem i Laugardalur, Islands eneste Svanmærkte vandrarhem - og derfor også Islands miljö-venligste vandrarhem. Det er såvel billigt som dejligt.
Alle SKS-medlemmer som rejser til Island, og det spiller ingen rolle hvornår de kommer, om det er til grillfesten i juli, i morgen eller overmorgen, eller i desember - er også velkomne på besög når som helst. Hvis der ikke er plads til overnatning her hos mig, så er jeg sikker på at andre medlemmer i det islandske kriminalselskabet kan byde jer velkomne for nogle dager, for at göre rejsen i det alt for dyre Island lidt billigere - og frem for alt en mere hyggelig og personlig oplevelse.
Vi ses i juli,
Ævar Örn.

Ingen kommentarer: